TVP ukarane za promowanie Sylwestra Marzeń?
Sylwester Marzeń jest flagową imprezą TVP. Prezes stacji uwielbia chwalić się gwiazdami, które pojawiają się na sylwestrze oraz wynikami oglądalności. Jednak promocja ostatniej imprezy według wielu widzów poszła za daleko. KRRiT wszczęła właśnie procedurę ukarania TVP za materiały promujące Sylwestra Marzeń z Dwójką w Zakopanem, które wyemitowano w "Wiadomościach".
Pod koniec grudnia do KRRiT wpłynęły trzy skargi ze względu na wydanie "Wiadomości", w którym promowano Sylwestra Marzeń z Dwójką w Zakopanem, którego organizowała TVP. Jedną ze skarg złożyli związani w przeszłości z TVP i Krajową Radą Radiofonii i Telewizji: Juliusz Braun, Jan Dworak, Janusz Daszczyński i Krzysztof Luft. Przypomnijmy, że w wydaniu "Wiadomości" z 29 grudnia ub.r. aż 18 minut poświęcono na promocję Sylwestra Marzeń. Na początku materiału została zaprezentowana sylwetka gwiazdy wieczoru - Jasona Derulo. Później wymieniono inne gwiazdy, które można było zobaczyć na scenie.
"Trwający 18 minut (ponad połowę całego programu) blok materiałów poświęconych audycji, która będzie emitowana na innej antenie tego nadawcy, w istocie był przekazem handlowym dotyczącym produktu, jakim jest program telewizyjny. Celem tego przekazu było zachęcenie widzów do obejrzenia promowanej audycji. Został precyzyjnie podany termin emisji promowanej audycji (31 grudnia 2021 r. godz. 20:00). Na koniec ‘Wiadomości’ temu tematowi poświęcono kolejny materiał i rozmowę, co w sumie dało ponad dwie trzecie czasu programu informacyjnego" - zawarli w skardze.
Jak podaje portal Wirtualnemedia.pl Braun, Dworak, Luft i Daszczyński zwrócili uwagę, że w programie pojawiały się sformułowania wartościujące imprezę "Największe hity i najlepsza zabawa sylwestrowa", "Zakopane jest stolicą światowego Sylwestra", "Najlepsza impreza sylwestrowa w Europie", "Tego po prostu nie można przegapić, to trzeba zobaczyć". Dodatkowo promowany był sponsor imprezy.
Wiktory 2021: Jacek Kurski przemówił na gali
Po kilku miesiącach KRRiT potwierdziło, że po ich analizie dopatrzono się kilku nadużyć ustawy ustawy o radiofonii i telewizji. W związku z tym wszczęto postępowanie w sprawie ukarania TVP karą pieniężną. "Analiza treści programowych przedstawionych we wskazanych audycjach wykazała naruszenie przepisów ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2020 r. poz. 805, z 2021 r. poz. 1676), w zakresie: - art. 16c pkt 1 ustawy, poprzez emisję ukrytego przekazu handlowego w rozumieniu art. 4 pkt 20 ustawy, w którym zamiar reklamowy nadawcy polegał na promocji zabawy sylwestrowej oraz jej transmisji w audycji "Sylwester Marzeń z Dwójką", której emisję zaplanowano w programie TVP 2, w dniu 31 grudnia 2021 roku; - art. 16a ust. 6 pkt 1 ustawy, poprzez przerwanie serwisów informacyjnych w celu nadania reklamy; - art. 16a ust. 7 ustawy, poprzez przerwanie audycji w celu nadania reklamy w programie nadawcy publicznego; - art. 17a ust. 1 pkt 1, poprzez ulokowanie w serwisach informacyjnych znaku graficznego PGE Polskiej Grupy Energetycznej SA oraz belki "Audycja zawiera lokowanie produktu". W związku z powyższym wszczęte zostało postępowanie w sprawie ukarania Spółki Telewizja Polska SA karą pieniężną na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy" - poinformował szef KRRiT.
"Nie miałem wątpliwości, że doszło tutaj do poważnych naruszeń przepisów ustawy. Główna audycja informacyjna TVP zamiast informować o najważniejszych wydarzeniach w kraju i na świecie, większość czasu poświeciła na promocję własnej audycji rozrywkowej, pomijając naprawdę istotne dla społeczeństwa informacje. I bardzo się cieszę, że KRRiT podzieliła tę ocenę - skomentował Luft w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl
To kolejny raz, gdy telewizja publiczna została ukarana za autopromocję. W ubiegłym roku musiała zapłacić 30 tys. zł za promocję seriali "Leśniczówka" i "Włoska rodzina" oraz programu "Jaka to melodia?" w głównym wydaniu "Wiadomości" z 4 maja 2020 roku.
"Kara została nałożona za naruszenie art. 16c pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji i art.16a ust. 6 pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji poprzez emisję w serwisie informacyjnym ukrytych przekazów handlowych dotyczących innych, emitowanych przez nadawcę, audycji (tj. przekazami autopromocyjnymi), a także przerywania - w celu nadania tych przekazów - serwisu informacyjnego" - mówiła wówczas rzecznik KRRiT.
Kurski: Jest plan obalenia rządu "dobrej zmiany", uczestniczy w nim część mediów