Miejsce, które skupia się na serialach. Rozpoczyna się BNP Paribas Warsaw SerialCon
BNP Paribas Warsaw SerialCon to pierwszy i jedyny festiwal na polskiej mapie, który w całości jest poświęcony opowieściom w odcinkach. Dziś rozpoczęła się druga edycja wydarzenia - potrwa do niedzieli, a jej uczestniczy będą mogli zobaczyć w warszawskiej Kinotece uwielbiane serialowe hity (jak np. "Glina", "Belfer", "Absolutni debiutanci"), wziąć udział w spotkaniach z gwiazdami podczas Stars on Stage czy przedpremierowo zobaczyć produkcje, o których będzie głośno (jak "Niebo. Rok w piekle" czy "Klangor 2").
Pokazy podzielone są na sekcje: “Documenta & Hybrydy", “Political Fiction", “Zmysłowe Historie", “Period Drama", “Sekcja policyjna", “Teens", “Warszawski Sen". W trakcie Gali Otwarca nagrodę Cutting Edge odbierze Michelle Fairley, a podczas Gali Zamknięcia poznamy laureata w kategorii Najlepszy Polski Serial Roku 2025. Wśród nominowanych znaleźli się "Przesmyk", "Zatoka szpiegów", "Breslau" i "Czarna śmierć", "The Office 5 PL", "Porządny człowiek", "Minuta ciszy 2", "Aniela" oraz "Heweliusz".
O drugiej edycji wydarzenia na konferencji prasowej poprzedzającej rozpoczęcie festiwalu opowiedzieli Szymon Miszczak - Dyrektor Festiwalu, Małgorzata Wasiuk - Dyrektorka Departamentu Strategii Marki i Aktywizacji Banku BNP Paribas, Aldona Machnowska-Góra - Zastępczyni Prezydenta m.st. Warszawy, reżyser Łukasz Palkowski - Przewodniczący Jury, Magdalena Sroka - Dyrektor Programowa Festiwalu oraz Marcin Radomski - Rzecznik Prasowy.
"Ten festiwal zrodził się z tego, iż poczuliśmy, że w Polsce brakowało miejsca, które odpowiada na potrzeby widzów, twórców, platform streamingowych. Miejsca, które pokazuje i skupia się tylko na serialach. Jest to pierwszy w Polsce pełnoprawny festiwal seriali. Dlatego dziś spotykamy się już na drugiej edycji festiwalu. Potrzeba realnej rozmowy o serialach, pokazywania nowości oraz równocześnie procesu twórczego, który widzimy i obserwujemy na rynku, który bardzo dynamicznie się rozwija (...) Niejednokrotnie seriale mają większe budżety niż filmy pełnometrażowe i w tym roku przygotowaliśmy program - bardzo różnorodny, skupiający się z jednej strony na tych rzeczach, które są klasykami gatunku: 'Dekalog', 'Zmiennicy', 'Lalk', a równocześnie pokazać różnorodność pokazów przedpremierowych: 'Niebo. Rok w piekle', 'Klangor 2', 'Zabić Miss'. Mamy też spotkania z zagranicznymi gośćmi i twórcami, którzy na co dzień współtworzą globalny serialowy krajobraz. Podczas dzisiejszego wieczoru otwarcia główną gwiazdą festiwalu będzie Michelle Fairlley, znana państwu bardzo dobrze z 'Gry o tron', 'Gangów Londynu' czy 'Królowej Charlotty'. Ona otrzyma nagrodę Cutting Edge" - mówił dyrektor festiwalu Szymon Miszczak.
Zobacz też: Zobacz też: Powalczą o tytuł Najlepszego Polskiego Serialu Roku! Znamy nominacje
Podczas Gali Otwarcia nagrodę Cutting Edge odbierze Michelle Fairley, która wcielała się w postać Catelyn Stark w kultowej "Grze o tron".
"Rola Catelyn Stark w 'Grze o tron' wywarła ogromne wrażenie na wszystkich widzach i była elementem na nowo definiującym postaci kobiece w serialu, ale też w kinematografii. Michelle w fenomenalny sposób łączy w swoich bohaterkach determinację, siłę, czasami bezwzględność, w pełni zachowując kruchość i kobiecą delikatność. Jej bohaterki są napędzane siłą charakteru, a nie siłą mięśni, a jednocześnie jeste w stanie przełamywać każde przeszkody - zarówno w “Grze o tron", jak i w Gangach Londynu" ten rozwój postaci, rosnąca determinacja, wchodzenie w nową liderską rolę, rywalizowanie na równi z męskimi bohaterami i pokonywanie ich siłą woli inteligencją (...) Ta redefinicja postaci kobiecej w filmie i w serialu jest niezwykle ważna i myślę, że Michelle Fairley jest absolutnie twarzą tej rewolucji. Jesteśmy bardzo dumni i szczęśliwi, że odbierze na naszym festiwalu nagrodę, która właśnie jest nagrodą za przełamywanie stereotypów" - opowiadała z kolei Dyrektor Programowa Festiwalu Magdalena Sroka.
Reżyser Łukasz Palkowski przewodniczy międzynarodowemu jury, które wybierze Najlepszy Polski Serial Roku 2025. Na konferencji opowiedział o sile seriali i ich znaczeniu w filmowym krajobrazie.
Wydaje mi się, że ta granica między telewizją i serialem, a kinem i filmem zaciera się na dobre w tym momencie. Seriale przestały już być tym, czym były kiedyś - tzn. epizodycznymi historiami, krótko opowiedzianymi. Stają się wartościowymi historiami, które są de facto długimi filmami, co mnie niezwykle cieszy, bo film fabularny ma pewne ograniczenia. Zmusza nas do syntezy historii, którą opowiadamy; serial pozwala nam się rozwinąć, jeśli zrobimy to w sposób interesujący dla widza, nie nudny (...) Te zmiany wydają mi się niezwykłe i myślę, że pożądane przede wszystkim przez widownię".
W rozmowie z Interią Magdalena Sroka opowiedziała o tym, co ją fascynuje w formacie, jakim jest serial.
"Dla mnie serial to jest przede wszystkim coś, co mnie zaciekawia, czyli albo poznanie drugiego człowieka, co powoduje, że on się zmienia, że jest skonfrontowany z trudną sytuacją albo idzie w kierunku zła. Bardzo często ten główny nasz bohater przechodzi jakąś przemianę i to jest coś, co jest dla mnie szalenie interesujące, bo nikt z nas nie wie, jak się w takiej sytuacji kryzysowej zachowa. Na pewno tym, co ogromnie mnie fascynuje są wielkie, epickie opowieści, które mają ogromną wartość produkcyjną, czyli po prostu zachwycają mnie; mają rozmach, spektakularne kostiumy, fenomenalne zdjęcia; które pokazują jakiś ważny fragment historii".
"Tym, co jest fantastyczne w tym festiwalu jest na pewno cały konkurs - zobaczenie tych seriali, które oglądaliśmy z taką uwagą przez ostatni rok na dużym ekranie, szczególnie w takich przypadkach jak "Breslau", "Heweliusz", "Aniela" - robi wrażenie i na pewno będzie to gratka dla wszystkich fanów. Pokazujemy cały “Dekalog" Kieślowskiego, więc jeżeli ktoś nie miał szansy zobaczyć go w kinie, to powinien zrobić wszystko, żeby wszystkie to odcinki obejrzeć w Kinotece. To jest absolutny rarytas" - kontynuowała.
W tym roku w programie SerialConu pojawiły się nowe sekcje.
"W tym roku zdecydowaliśmy się na sekcję dla dzieci, dla nastolatków. Pokazujemy dwa seriale - "Absolutnych debiutantów" i trzeci sezon "Belfra". To są seriale, które robimy we współpracy z Fundacją Razem, gdzie mamy taką rozmowę z psychologiem i wprowadzeniem. W przypadku "Absolutnych debiutantów" mamy zarówno wchodzenie w dorosłość, matury, szukanie swojej ścieżki. Jest to też o tym, jak dzisiaj mamy się odnaleźć w bardzo skomplikowanym świecie" - opowiadała dyrektorka programowa.
A do jakiego serialu wraca Magdalena Sroka?
"Wspomniany już 'Dekalog' bez wątpienia, ale myślę też, że 'Glina' jest takim fenomenem. W jakimś sensie upatrujemy w tych pierwszych dwóch sezonach takiego pierwszego polskiego serialu premium, który nam pokazał, że można inaczej opowiadać historię i był fenomenem. Mam duży sentyment do tej pozycji. Jestem bardzo szczęśliwa, że możemy pokazać ten serial na festiwalu" - mówi.
Zobacz też: Zobacz też: Interia jest patronem medialnym BNP Paribas Warsaw SerialCon. O szczegółach wydarzenia przeczytasz TUTAJ