Z Archiwum X X Files
Ocena
serialu
8,2
Bardzo dobry
Ocen: 341
Oceń
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

"Z Archiwum X": 15. odcinków, które trzeba obejrzeć przed premierą nowego sezonu

Z okazji zbliżającej się premiery 10. sezonu "Z Archiwum X" prezentujemy 15 niezapomnianych odcinków, które ułatwią Wam odnalezienie się w mitologii serialu oraz przypomną najważniejsze wątki produkcji.

"Pilot" (sezon 1., odcinek 1). "Przed wyruszeniem w podróż, należy zebrać drużynę". W przypadku seriali - koniecznie obejrzeć pilotażowy odcinek serii. Szczególnie, że akurat pilot "Z Archiwum X" wprowadza widza w mitologię serialu, przedstawia postacie Muldera, Samanthy, Scully i Palacza oraz nadaje ton całej serii.

"Dom" (sezon 4., odcinek 2). Jeden z najsłynniejszych i chyba najbardziej przerażających odcinków w historii serialu. "Home" w brutalny sposób rozprawił się z mitem amerykańskiej, tradycyjnej rodziny. Po pierwszej emisji stacja FOX zapowiedziała, że nigdy więcej nie pokaże tego epizodu. Na szczęście są płyty DVD i Netflix.

Reklama

"Nienaturalny" (sezon 6., odcinek 19). Kosmita grający w baseball? A dlaczego nie? "Nienaturalnyl" znajduje się często na listach najzabawniejszych odcinków "Z Archiwum X". Scenariusz epizodu napisał David Duchovny. "Nienaturalny" był również debiutem reżyserskim aktora.

"Ostatnia droga Clyde'a Bruckman'a" (sezon 3., odcinek 4). W tym odcinku Mulder i Scully rozwiązywali sprawę tajemniczych morderstw wróżbiarzy. W śledztwie pomagał im jasnowidz, Clyde Bruckman, który potrafił przewidzieć śmierć określonej osoby. "Ostatnia droga..." została nagrodzona nagrodą Emmy w kategorii najlepszy scenariusz i najlepszy występ gościnny (Peter Boyle).

"Niepowściągliwy" (sezon 2., odcinek 13). Tym razem agenci FBI tropią fetyszystę, który uprowadza i morduje kobiety. To kolejny przykład samodzielnego odcinka (nie rozwijającego mitologii serialu), który nie poruszał w żaden sposób nadprzyrodzonej tematyki, a jednak potrafił nieźle przestraszyć widza.

"Pamiętaj o śmierci" (sezon 4., odcinek 14). Scenariusz odcinka powstał w ciągu dwóch dni i został napisany przez Vince'a Gilligana (twórcę "Breaking Bad"), Johna Shibana i Franka Spotnitza. Scully dowiaduje się, że ma raka. Początkowo Chris Carter nie planował takiego obrotu akcji, ale po przemyśleniu dotychczasowych historii uznał, że będzie to doskonała okazja do zaprezentowania takich tematów jak wiara, nauka, czy elementy nadprzyrodzone. Dało to również szansę Gillian Anderson "wgryźć" się w cięższy materiał i zaprezentować Scully od innej strony.

"Spinacz" (sezon 3., odcinek 2). Podczas prowadzonego śledztwa Mulder i Scully wraz z Samotnymi Strzelcami odkrywają, że rządowe tajemnice bywają niebezpieczne. Ten odcinek to z kolei przykład genialnego połączenia różnych teorii spiskowych - tych realnych i tych trochę mniej realnych.

"Zła krew" (sezon 5., odcinek 12). Mulder (i Scully) kontra wampiry. Po dość niefortunnym wydarzeniu para agentów FBI musi przedstawić zdenerwowanemu Skinnerowi raport. Najpierw jednak trzeba ustalić wersję wydarzeń, co jak się okazuje jest niezwykle trudnym zadaniem. Kiedy Scully z sympatią wspomina szeryfa, Mulder (zazdrosny, a jak) przedstawia go jako kretyna.

"Nigdy więcej" (sezon 4., odcinek 13). Prawdziwy tour de force Scully. Agentka wybiera się w samotną podróż do Filadelfii, gdzie spotyka tajemniczego Eda, rozwodnika, który słyszy głosy. Z biegiem czasu okazuje się, że mówi do niego tatuaż (i kieruje jego działaniami). To również świetny odcinek ze względu na Scully, która jest bardziej mroczna i bardziej... ludzka niż kiedykolwiek.

"Przejażdżka" (sezon 6., odcinek 2). Jeden z ważniejszych odcinków "Z Archiwum X" ze względu na wpływ jaki wywarł na późniejszy hit stacji AMC. O co chodzi? W "Przejażdżce" wystąpił Bryan Cranston (czyli Walter White z "Breaking Bad"), a scenariusz odcinka napisał Vince Gilligan. To właśnie udział w tym epizodzie zapewnił Cranstonowi główną rolę w "Breaking Bad" - Gilligan był pod wielkim wrażeniem kreacji Bryana i po latach zaoferował mu główną rolę w swoim serialu.

"Poniedziałek" (sezon 6., odcinek 14). Poniedziałek to najgorszy dzień tygodnia? W jednym z odcinków 6. sezonu Mulder i Scully wpadają w pętlę czasową. I muszą powtarzać jeden i ten sam dzień w nieskończoność.

"Postmodernistyczny Prometeusz" (sezon 5., odcinek 5). Cher, Frankenstein, zabawa formą, inspiracja filmami klasy B i końcowa scena. Chris Carter podjął ryzyko i się opłaciło. "Postmodernistyczny Prometeusz" to jeden z najdziwniejszych, ale też i jeden z ciekawszych odcinków serii.

"Requiem" (sezon 7., odcinek 22). Finałowy odcinek siódmego sezonu jest ważny przede wszystkim ze względu na wszystkie nowe wątki, które zostają w tym epizodzie rozpoczęte (zniknięcie Muldera, ciąża Scully, działania Krycka). Plus Mulder/Scully.

"Kicha" (sezon 4., odcinek 20). Scully i Mulder prowadzą śledztwo, w którym głównym podejrzanym jest człowiek posiadający zdolność przemiany w dowolną osobę. W końcu bohater zamienia się w Muldera. Odcinek ten jest kolejnym przykładem jak scenarzyści "Z Archiwum X" genialnie łączyli komedię z dramatem.

"Prawda" (odcinek 19. i 20., sezon 9). Jeżeli musicie szybko nadrobić zaległości to ten odcinek powinien Was zadowolić. Nie jest to może najlepszy odcinek w historii serialu, ale jest to świetne podsumowanie wszystkich najważniejszych wątków serii. Plus, powtórzymy się, Mulder/Scully.

swiatseriali.pl
Dowiedz się więcej na temat: Z Archiwum X | David Duchovny | Gillian Anderson
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy